Auteur : Kjell Wagner, voorzitter
Geplaatst : 3 januari 2016


Ons concert van 19 december was een groot succes. Na de laatste klanken van de Nelsonmis bleef het ettelijke seconden doodstil. Het publiek was geheel in de ban van de uitvoering. Alle inspanningen door de zangers, musici, dirigent en bestuur leidden tot een resultaat dat er wezen mocht. Dat is wat je noemt pieken op het juiste moment!

Er waren veel positieve reacties op de toelichting die ik uitsprak tussen de verschillende delen. De muziek werd er intenser door beleefd was de overheersende mening. Het was mijn voorstel om ons concert te voorzien van een biografische beschrijving van het leven van Haydn. Het was mij namelijk al heel lang opgevallen bij de lijstenbrij van de Top 2000, dat de presentatoren zoveel informatie verstrekken over de af te spelen muziek. Er lopen daar ware goeroes rond die van alles weten te vertellen over het nummer dat aan de beurt is. De popmuziekliefhebber smacht blijkbaar naar toelichting op en feitjes over zijn favoriete nummers. Die honger naar kennis vind je ook bij de liefhebber van klassieke muziek. Het programmaboekje dat bij elk concert aangeboden wordt, geeft informatie over de uit te voeren muziek en haar scheppers en uitvoerenden. Op een avond keek ik op tv naar een van die hoorcolleges van een bekende professor. Tegenwoordig toeren hooggeleerden zelfs langs uitverkochte schouwburgen om hun kennis te slijten. Het publiek hongert er blijkbaar naar!

Op dat moment kreeg ik het idee ons concert te voorzien van een gesproken toelichting, aangevuld met fraaie beelden. Haydn leent zich daar prima voor. In zijn lange leven werkte hij zich op van straatarme muzikant tot een vermogend componist die beroemd was tot in de verste uithoeken van Europa. Daar valt een pakkend verhaal van te maken. Maar, het publiek komt toch niet voor een lezing? Dat was voor mij ook spannendste aan het hele project. Uiteindelijk pakte het allemaal goed uit. De waarderende woorden na afloop tonen aan dat deze vormgeving van een concert op prijs gesteld wordt.

Op 26 maart gaan wij deze aanpak nogmaals toepassen. Wij voeren dan in eigen beheer een bewerking van de Matthäus Passion van Bach uit. Een tekst wordt uitgesproken die het verhaal vertelt en toelicht. Deze uitvoering komt in de plaats van onze medewerking aan een mini Matthäus in Leiden, die helaas een jaar is uitgesteld. Het bestuur heeft dit teleurstellende besluit opgevat als een kans. Als wij nou in een aantal jaren dit werk geleidelijk instuderen, kunnen vooral jonge zangers kennis maken met deze compositie. De vele scratch-uitvoeringen in de Lijdenstijd bieden die mogelijkheid niet, je moet daar al aardig thuis zijn in de noten. Het publiek kan ook in de loop der tijd steeds beter het werk leren kennen. Dat kan een drempel wegnemen voor mensen die opzien tegen de lange zit. Zo probeert het bestuur ook nu weer voor het Residentiekoor plannen te ontwikkelen om nieuwe leden aan te trekken en ons publiek te vergroten. Ik hoop dat het bestuur in 2016 weer mag rekenen op uw tomeloze inzet om ook op 26 maart weer een mooi concert te kunnen realiseren.